Program
BLOK
Innowacyjne modele biznesowe
- Szkolenie integracyjne
Pierwszym kursem w ramach MBA for Startups jest wyjazdowe szkolenie integracyjne. Jego Celem jest zintegrowanie grupy i nauczenie współpracy w zespołach.
2. Tworzenie i testowanie modeli biznesowych
Celem zajęć jest wypracowanie koncepcji innowacyjnego rozwiązania, które mogłoby być wprowadzone na rynek. Każdy blok zajęć wprowadzać będzie uczestników w kolejny obszar tworzenia i rozwoju nowego biznesu począwszy od zdefiniowania wstępnych hipotez i kierunków działania, poprzez wypracowanie wstępnych koncepcji, analizę potrzeb i ich priorytetyzację, tworzenie i testowanie pomysłów na rozwiązanie, aż do opracowania konkretnego modelu biznesowego, wraz z tzw. „business case” oraz planem wdrożenia.
3. Nowe technologie w biznesie
W trakcie kursu uczestnicy i uczestniczki poznają wpływ technologii i nowych trendów technologicznych na przedsiębiorstwa. Ćwiczą proces ich wdrażania oraz rozpoznają mechanizmy związane z transformacją cyfrową.
4. Skalowanie biznesu
BLOK
Kompetencje osobiste przedsiębiorcy
Negocjacje
To zajęcia nastawione przede wszystkim na negocjacje z potencjalnymi inwestorami i partnerami biznesowymi.
2. Networking
Kurs koncentruje się na budowaniu i utrzymywaniu profesjonalnych relacji w różnych kontekstach, takich jak biznes, przemysł i społeczności zawodowe. Uczestnicy poznają zasady skutecznego networkingu, strategie budowania marki osobistej oraz techniki nawiązywania i pielęgnowania kontaktów.
3. Design Thinking
Celem kursu jest dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie Design Thinking - metody twórczego rozwiązywania problemów – w szczególności zapoznawanie z podejściem do tworzenia nowych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników.
4. Business Research Methods
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi metodami badań biznesowych oraz ich zastosowaniem w procesie podejmowania decyzji biznesowych, w szczególności w dynamicznym środowisku startupów.
5. Wystąpienia publiczne/ Storytelling
Kurs ma na celu rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się w sytuacjach publicznych. Uczestnicy poznają techniki prezentacji, sztukę perswazji oraz zasady budowania angażujących wystąpień.
6. Umiejętność wystąpień przed inwestorami
Celem jest przygotowanie uczestników zajęć do przygotowania prezentacji startupu.
BLOK
Przedsiębiorczość
Podstawy zarządzania dla Startupów
Celem zajęć jest utrwalenie u uczestników przekonania, że sukces ich przedsięwzięć biznesowych w głównej mierze zależy od właściwego odczytania sygnałów z otoczenia i przełożenia ich na odpowiedni kształt przyszłego biznesu. W trakcie zajęć uczestnicy poznają podstawowe metody i techniki badania zjawisk w otoczeniu oraz narzędzia umożliwiające projektowanie nowatorskiego biznesu na bazie wiedzy o stanie otoczenia.
Koncepcja biznesu.
Celem zajęć jest poznanie narzędzi wykorzystywanych w procesie opracowywania pomysłu na biznes do formy koncepcji biznesu. W trakcie kursu uczestnicy przygotują swoje koncepcje biznesu bazując na zaproponowanych narzędziach zgodnych z metodykami design thinking i lean startup.
Przedsiębiorczość społeczna i ESG
Kurs przybliża koncepcje zrównoważonego rozwoju, społecznej odpowiedzialności biznesu, kreowania wartości wspólnej - a wszystko to w powiązaniu z analizami przypadków przedsiębiorczości społecznej, współpracy start-upów z NGOsami itp.
BLOK
Otoczenie i metody ilościowe
Ekonomiczne otoczenie startupów
Kurs, który pozwala na zrozumienie szerszego otoczenia firmy. Prowadzący przedstawia firmę na tle zjawisk makroekonomicznych, politycznych i społecznych.
Biznes w środowisku międzynarodowym
Tematyka kursu to połączenie zarządzania innowacjami z ich ekspansją międzynarodową, wchodzenia z przedsięwzięciami na nowe rynki. Poruszane są również zagadnienia dotyczące "born globals.
Podejmowanie decyzji
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami i technikami z zakresu statystyki, ekonometrii i rachunku prawdopodobieństwa, aby mogli oni skutecznie komunikować się i wykorzystywać dostępne narzędzia do podejmowania trafnych decyzji.
Prawne aspekty funkcjonowania startupów
W trakcie zajęć osoby studiujące poznają m. in. prawne aspekty zakładania biznesu oraz dowiadują się więcej na temat kwestii ochrony praw własności (IP).
BLOK
Zespół i przywództwo
- Budowanie i zarządzanie zespołem
Celem kursu jest przedstawienie kluczowych procesów i działań związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na budowanie i zarządzanie zespołami.
2. Przywództwo i przewodzenie zmianie
Celem kursu jest pokazanie znaczenia przywództwa w startupach na różnym ich etapie rozwoju. Studenci zapoznani zostaną ze współczesną wiedzą na temat przywództwa. Zajęcia pozwolą także na rozwój wybranych kompetencji przywódczych, które będą mogły być wykorzystane do zarządzania przedsiębiorstwami oraz zespołami w ich ramach.
BLOK
Marketing i sprzedaż
1. Marketing i sprzedaż
Celem zajęć jest pozyskanie wiedzy na temat metod, sposobów i narzędzi docierania do grupy docelowej, aby skutecznie komunikować promowane rozwiązania oraz pozyskiwać klientów na oferowane produkty i usługi.
2. Digital marketing & marketing technology
Celem zajęć jest pozyskanie i ugruntowanie wiedzy z zakresu szeroko pojętego efektywnego wykorzystania internetu do rozwoju, prowadzenia, promocji i pozyskania klientów z wykorzystaniem zasobów i narzędzi firmy Google.
3. Pricing
Celem zajęć jest przygotowanie Uczestników do zarządzania cenami w sposób pozwalający osiągnąć cele strategiczne firmy.
BLOK
Finanse i rachunkowość
1. Rachunkowość projektów
Tematyka tych zajęć obejmuje rachunkowość projektów, rachunkowość zarządczą i rachunkowość finansową.
2. Finanse projektów i analiza ryzyka
W trakcie kursu osoby studiujące poznają tajniki ewaluacji projektów i analiza ryzyka (NPV, IRR).
3. Współpraca z funduszami VC
Kurs koncentruje się na zrozumieniu roli funduszy venture capital w ekosystemie startupowym oraz na umiejętności nawiązywania efektywnych relacji z inwestorami. Uczestnicy poznają mechanizmy działania funduszy VC, proces inwestycyjny oraz najlepsze praktyki w przygotowywaniu i prezentowaniu projektów.
4. Finansowanie startupów
Kurs, który pozwala zgłębić różne formy finansowania startupów na ich różnym etapie rozwoju. Uczestnicy i uczestniczki poznają dostępny możliwości, ich wady i zalety.
PROJEKT DYPLOMOWY
– BIZNES PLAN I JEGO OBRONA
Pracę dyplomową stanowić ma biznes plan dotyczący planowanego nowego przedsięwzięcia. Końcowa prezentacja ma przekonać inwestorów do wejścia w przedsięwzięcie.
Harmonogram zajęć
Zajęcia są prowadzone w języku polskim i angielskim
Studia trwają 2 lata: w ramach ponad 20 różnorodnych kursów zaplanowano ponad 600 godzin zajęć dydaktycznych
Zajęcia w soboty i niedziele, raz na dwa tygodnie (najczęściej w godzinach 9:00-14:00)
Studia odbywają się online.
Dyplom
Dyplom ukończenia studiów MBA for Startups wystawiony przez SGH Szkolę Główną Handlową w Warszawie (po polsku i po angielsku)
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wystawione przez SGH (po polsku i po angielsku)
Dla najlepszych studentów i studentek dyplom ukończenia studiów z wyróżnieniem.
Osoby wykładające
Wykładowcy i Wykładowczynie
dr Anna Masłoń-Oracz
SGH
Agata Bińkowska
Bain.co
Agnieszka Zawadka
EY Academy of Business
Bartosz Majewski
Casbeg
Grażyna Rzehak
InPost Group
dr hab. prof. SGH Joanna Żukowska
SGH
dr Jakub Borowski
SGH, główny ekonomista Credit Agricole
dr hab. Jakub Brdulak
SGH
dr Kamil Gemra
SGH, partner zarządzający w Inner Value
Maciej Kraus
Capital Movens
dr Marek Laszuk
SGH
dr Mariusz Lipski
SGH
dr hab. prof. SGH Michał Jakubczyk
SGH
Michał Rokosz
SGH
dr hab. prof. SGH Monika Raulinajtis-Grzybek
SGH
dr hab. prof. SGH Rafał Mrówka
SGH
Przemysław Aleksander Schmidt
Sygnity S.A., Rafako S.A. ARC Capital Markets
dr hab. prof. SGH Sylwester Gregorczyk
SGH
dr hab. prof. SGH Waldemar Rogowski
główny finansista w BIK S.A.
Paweł Krzywicki
Game Changers
Mentorzy i Mentorki
Artur Adamowicz
Managing Partner Talking Heards PR
dr Aleksandra Auleytner
partner w Domański-Zakrzewski-Palinka
Sebastian Kulczyk
właściciel Kulczyk Investments, Manta Ray VC
Bartek Pucek
Specjalista od strategii cyfrowej w centrali Ikea
Grażyna Rzehak
Integer.pl S.A. / InPost Group
Krzysztof Małecki
Prezes zarządu Euvic Digital
Akredytacja
SGH posiada międzynarodową akredytację Association of MBAs (AMBA), będącą gwarancją jakości organizowanego programu i dowodem spełnienia rygorystycznych kryteriów merytorycznych. Tylko 2 proc. uczelni biznesowych na świecie posiada tę prestiżową akredytację.